Skip to the main content

Huishoudelijk reglement

Huishoudelijk reglement(febr. 2006)
Naam

Artikel 1

De vereniging draagt de naam “Bridgeclub Reimerswaal”. Zij is opgericht 3 oktober 1978.
Al hetgeen in dit reglement wordt bepaald,geldt als huishoudelijk reglement ingevolge de statuten,vastgesteld bij besluit van november 2000.

Leden.

Artikel 2

1.Een ledenregister wordt bijgehouden. Dit register bevat:
a.Naam en adres van de leden
b.hoedanigheid van het lidmaatschap
c.tijdstip van aanvang van het lidmaatschap
d. e-mail adressen
e. beëindiging van het lidmaatschap
De bijschrijving in -en afschrijving uit het ledenregister heeft plaats zodra het lidmaatschap
overeenkomstig de statuten is verkregen respectievelijk beëindigd.
2.Het bestuur zal iemand niet toelaten als lid indien meer dan 25% van de leden tegen toelating is.
3.De nieuwe leden wordt op verzoek een exemplaar van de statuten, het huishoudelijk reglement, het wedstrijdreglement en de informatie-brochure uitgereikt.
4.De leden betalen jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen contributie.
Personen, die in de loop van het jaar lid worden betalen x/12e van de jaarcontributie.
5.Elk lid is verplicht zich aan de statuten en reglementen van de verenigingen te onderwerpen en mee te werken aan de opbouw van de vereniging.
6. Opzeggingen dienen één maand voor afloop van het kalenderjaar bij de secretaris te geschieden.
Bestuur.

Artikel 3

1.Het bestuur vergadert zo dikwijls als zij dit in het belang van de vereniging noodzakelijk acht of nadat 2 bestuursleden daartoe een schriftelijk verzoek indienen bij de voorzitter met opgave van de te behandelen onderwerpen.In laatstgenoemd geval dient de bestuursvergadering plaats te vinden binnen 10 dagen na ontvangst van het verzoek.
2.In een bestuursvergadering moet meer dan de helft van de zittende bestuursleden aanwezig zijn.Besluiten in een bestuursvergadering kunnen slechts worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen, tenzij anders bepaald.Elk bestuurslid heeft 1 stem. Bij staken van de stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 4

1.Het bestuur stelt kandidaten voor de te vervullen bestuursfuncties. De kandidaten dienen zich tevoren met hun kandidaatstelling akkoord te verklaren.
2.Door tenminste 3 leden kunnen tot direct voor de stemming tegenkandidaten worden gesteld, mits de betrokkene(n) met de kandidaatstelling instemmen,
3.Bij enkelvoudige kandidaatstelling is de kandidaat automatisch gekozen.Aftredende bestuursleden zijn terstond herkiesbaar en kunnen eventueel bij acclamatie worden herkozen.

Artikel 5

1.De bestuursleden zijn steeds verkiesbaar voor een periode van 3 jaar. Jaarlijks op de ledenvergadering,treedt een gedeelte van het zittende bestuur af,waarbij wordt gestreefd dat voor de voorzitter, de secretaris en de penningmeester het volgende schema geldt:
– het ene jaar treedt de voorzitter af;
– het volgende jaar treedt de penningmeester af;
– het daarop volgende jaar treedt de secretaris af.
Tegelijk met de voorzitter of de secretaris treedt bij voorkeur maximaal 1 overig bestuurslid af;tegelijk met de penningmeester treden bij voorkeur maximaal 2 overige bestuursleden af.
2.Wanneer tussentijdse vacatures in bestuursfuncties ontstaan, worden deze zo spoedig mogelijk vervuld. Hierbij treedt de gekozene in de functie en in het schema van de voorganger.
3.Afgetreden bestuursleden stellen binnen 10 dagen na hun aftreden de eigendommen van de vereniging,die onder hun beheer waren,ter beschikking van hun opvolgers.

Artikel 6

1.Indien door tenminste 25%van de leden van oordeel zijn, dat het zittende bestuur de vereniging niet goed leidt, of dat er sprake is van wangedrag of nalatigheid van een of meerdere bestuursleden, dan kan bij het bestuur hiervan melding worden gemaakt met het verzoek ten spoedigste,doch uiterlijk binnen 1 maand een algemene jaarvergadering te beleggen.
2.Bij aftreden van het gehele bestuur, hetgeen verplicht is na aanneming van een motie van wantrouwen,dient binnen 1 maand een nieuw bestuur te worden gekozen.

Voorzitter

Artikel 7

1.De voorzitter regelt in overleg met de secretaris de agenda van de vergaderingen
2.De voorzitter vertegenwoordigt zoveel mogelijk de vereniging naar buiten.
3.De voorzitter houdt verder toezicht op de algemene gang van zaken binnen de vereniging en ondertekent met de secretaris of de penningmeester alle belangrijke stukken.
4.Bij afwezigheid of ontstentenis van de voorzitter wordt hij vervangen door een van de overige bestuursleden, daartoe tevoren door het bestuur aangewezen.

Secretaris

Artikel 8

1.De secretaris is belast met de zorg voor de ingekomen en –in overleg met de voorzitter-de uitgaande stukken,het bijhouden van het ledenregister( of een daartoe aangewezen gedelegeerde) en van het archief en voor het maken van de notulen(verslagen van bestuur-,leden-en andere vergaderingen/bijeenkomsten.
2.Op de algemene jaarvergadering brengt de secretaris een jaarverslag uit.
3.De convocaties voor de algemene ledenvergadering worden door de secretaris verzorgd.
4.De secretaris draagt verder zorg voor alle werkzaamheden die geacht kunnen worden tot het secretariaat te behoren.

Penningmeester

Artikel 9

1.De penningmeester is belast met het geldelijk beheer. Het bestuur is verantwoordelijk voor het beheer tegenover de vereniging.De penningmeester zorgt dat jaarlijks de begroting, de rekening en verantwoording over het afgelopen boekjaar en een verslag over het gevoerde beleid op de jaarvergadering worden ingediend.
2.De penningmeester is verplicht aan de door de algemene vergadering aangewezen kascommissie alle door har gewenste inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de warden van de vereniging te vertonen en inzage van de boeken en bescheiden te geven.Gelijke verplichting heeft de penningmeester ten opzichte van de leden van het bestuur.
3.De penningmeester houdt van de ontvangsten, de uitgaven en de bezittingen van de vereniging aantekening op zodanige wijze,dat aan de eisen van een behoorlijke boekhouding wordt voldaan.

Commissies.

Artikel 10
Het bestuur kan zich voor bepaalde werkzaamheden laten bijstaan door commissies.
Er zijn de volgende commissies:
-technische commissie
-beheercommissie
-barcommissie

1.De leden van commissies worden aangezocht,benoemd en ontslagen door het bestuur.De leden van de kascommissie worden benoemd en ontslagen door de algemene jaarvergadering.
2.Een commissie regelt in overleg de haar toevertrouwde werkzaamheden
3.Een commissie houdt het bestuur van haar activiteiten op de hoogte.
4.Ieder jaar wordt 1 lid van de kascommissie vervangen.
5.In commissies,behoudens in de kascommissie, kunnen ook bestuursleden zitting hebben

Artikel 11
Algemene Ledenvergadering (ALV)
Een maal per jaar, in de maand februari wordt de ALV gehouden.
In tegenstelling tot wat in de statuten is vastgelegd loopt het boekjaar van januari tot en met december.
De agenda, het financieel verslag en het jaarverslag wordt 14 dagen vóór de aanvang aan de leden
ter beschikking gesteld.
Vóór aanvang van de vergadering wordt een presentielijst ingevuld door de leden.

Artikel 12

Wedstrijden:
De wedstrijden/competities worden georganiseerd en geleid door de Technische Commissie en vastgelegd in een wedstrijdreglement.
De leden kunnen zich altijd op de hoogte stellen van het wedstrijdreglement. Het hangt op het prikbord en staat op de web-site
De leden zijn in de gelegenheid tijdens de A.L.V. vragen te stellen of vooraf punten ter discussie te stellen.
De speelavonden zijn op dinsdag en donderdag (rookvrij
)

Aldus vastgesteld door de algemene vergadering op 21-02-2006

De voorzitter De secretaris.

Andere artikelen

Speelkalender seizoen 2024-2025

Hieronder de speelkalender van onze club voor het seizoen 2024 - 2025:  

01/10/2022 - Christiaan Fortuin

Privacy verklaring BC Reimerswaal

Model Privacyverklaring Bridgeclubs aangesloten bij de BridgeBond   De inhoud van...

25/09/2020 - Christiaan Fortuin

Wedstrijdreglement

WEDSTRIJDREGLEMENT per 30 aug. 2011 Op grond van het Huishoudelijk Reglement. A. Wedstrijden en...

25/09/2020 - Christiaan Fortuin